DIY: Maak je eigen kerstboom!

Hebben jullie de kerstboom al opgetuigd? Vanaf de start van deze decembermaand heb ik al kriebels om de kerstspulletjes tevoorschijn te halen. Daarom heb ik op zondag, de dag nadat Sinterklaas het land weer verlaten heeft, meteen de kans gegrepen om mijn zelfgemaakte kerstboom weer eens op te tuigen. Ik heb hem al 2 jaar geleden gemaakt, maar omdat ik vorig jaar rond deze periode van Haarlem terug naar Groningen ging verhuizen heb ik toen nauwelijks iets aan kerstversiering gedaan. Je begrijpt misschien waarom ik nu écht niet langer meer wilde wachten! ;)

Zelfgemaakte kerstboom DIY

DIY christmas tree
Zelfgemaakte kerstbomen en decoratie zien we dit jaar nog meer dan anders. Als ik rondkijk zie ik heel veel verschillende variaties. Zowel 2D als 3D-kerstbomen gemaakt van planken, onbewerkt of wit geverfd en mini’s van gevouwen origami-papier. Super-leuk al deze creatieve ideeën!

Kerstboom van takken
Deze boom heb ik gemaakt van takken. Inmiddels zie je dit idee met regelmaat voorbij komen. Toch vind ik mijn eigen versie nog steeds het mooist (waarschijnlijk omdat het eigen trots is, gemaakt met wat hulp van mijn vader ;))
De boom is vrij simpel om zelf te maken. De takken die ik gebruikt heb zijn in de natuur gevonden en deels afkomstig van een kleine boom die toch (helaas) al omgehakt ging worden. Zaag de takken op een gewenste grootte en leg ze vervolgens op volgorde. Nu is het zaak om de takken aan elkaar te knopen. Ik heb met wat hulp gaatjes in de takken gemaakt, een stevig touw er doorheen gehaald en vervolgens dikke knopen gemaakt om de takken daarop te laten rusten. Zo kun je je creatie iets meer sturen; ofwel voorkomen dat de takken gaan draaien en het helpt om beter de afstand tussen te takken bepalen.

kerstdecoratie 2014 houten hangers

kerstdecoratie 2014 houten hangers

Gelukt? Dan kan je nu aan het leukste deel beginnen: het optuigen van jouw eigen gemaakte boom!
Ik vind het erg leuk om deze boom vol te hangen met originele kerstdecoratie; hangers van hout, stof, schelp en andere natuurlijke materialen, afgewisseld met glazen ballen en handgemaakte creaties. Het molentje is een souvenir dat ik gekocht heb bij het VVV-kantoor in Den Haag, tijdens een dagtripje met mijn vriend.

Heb jij je kerstboom of decoratie ook zelfgemaakt? Deel dan ook jouw creatie(s) met bijv. een linkje naar je blog!

Geef een reactie

