Sharing is the new buying | 8 tot 15 okt. nationale SharingWeek

Delen en lenen, twee begrippen die hip en booming zijn in onze deeleconomie. Er duiken steeds meer groepen, netwerken en evenementen op die zich bezig houden met duurzame initiatieven. Spullen, auto’s, autoritten, kleding, eten, kinderoppas, of een slaapplaats; het lijkt wel alsof je tegenwoordig echt álles kunt lenen. En tja, waarom ook niet? Bijvoorbeeld een laminaatsnijder of een plintenschaar (aanraders!) die je slechts één keer per x-jaar nodig hebt. Dus wanneer je dat kunt lenen in plaats van kopen, dan heb je daar mooi op bespaard. Bovendien is het minder belastend voor het milieu dan wanneer je voor elk wissewasje een aanschaf doet.

Ook ruilen is weer helemaal van deze tijd. Dit merk ik regelmatig bij de creatievelingen die bijvoorbeeld onderling een eigen Etsy-shop hebben. Zelf ben al eens op enkele kledingruil evenementjes geweest en leek mij de kerstballen-ruilbeurs een geweldig initiatief (vorig jaar in Den Bosch, helaas heb ik het toen moeten missen). En zo loop ik nog steeds met het idee om mij aan te sluiten bij De Groente Club in de buurt. Op Peerby zie ik regelmatig oproepen staan waarin men vraagt om gereedschap, sta-tafels, backpacks, of een aanhanger, hoewel ik tot nu toe nog niemand heb kunnen helpen. Het eerstvolgende wat ik wil uitproberen is Croqqer, omdat het aanleggen van een stopcontact mij toch iets té spannend lijkt.

Heb vertrouwen (en geduld?)
Wat ik soms mis is dat je niet altijd kunt zien of de aanvragen voor producten- of diensten vervuld zijn. Zo heb ik laatst een poging gedaan iemand te helpen aan een mini usb-kabel, waar ik nooit een wederreactie op ontvangen heb. En langer geleden heb ik carpool-apps uitgeprobeerd als Festival Ganger en Toogethr, die voor mij beide geen succes hebben geleverd. Betekent dat gewoon pech, of had iemand anders meer geluk? Als ik dan verder ook geen succesverhalen zie, dan raak ik na enkele vergeefse pogingen toch wel een beetje ontmoedigd.
Toch kan het geen kwaad om het eens uit te proberen. Want baat het niet, dan schaad het niet. Vertrouwen moet je wel hebben, want het gaat meestal om mondelingen afspraken. De grotere netwerken maken veelal gebruik van reviews, waardoor je vooraf ervaringen kunt lezen. Als je er zeker van wilt zijn respons te krijgen, of omdat een “real life” gesprek misschien ook meer jouw ding is, dan kun je natuurlijk ook naar “echte” evenementen gaan. Deze viel mij op:

– SharingWeek –
Van 8 tot 15 oktober j.l. vind er een deel-, leen- en ruil evenement plaats in zeven grote steden verspreid door Nederland. SharingWeek is een initiatief van o.a. Seats2meet (bekend van de ontmoetingsconcept en flex-werkplaatsen voor zelfstandigen en ondernemers), ShareNL en Nils Roemen. Op het evenement kun je uitgebreid kennis inwinnen en (jawel!)delen, deelnemen aan de klusveiling van Croqqer, diverse workshops volgen en uiteraard netwerken en borrelen.

Waar?
Amsterdam – woensdag 8 oktober
Amersfoort – donderdag 9 & vrijdag 10 oktober
Eindhoven – vrijdag 10 oktober
Nijmegen – zaterdag 11 oktober
Den Bosch – maandag 13 & dinsdag 14 oktober
Groningen – dinsdag 14 oktober
Utrecht – woensdag 15 oktober

Het programma kan per stad iets verschillen, dus bekijk de website voor meer informatie.

Dit initiatief heeft mijn interesse zeker gewekt! Ga jij ook of ben je toevallig (vandaag) al geweest?
Ik ben erg benieuwd wat jouw ervaringen zijn. Laat je een berichtje achter?

Extra TIP
De Consumentenbond heeft een handig overzicht gemaakt van diverse deel-, leen- en ruil-websites. Dit overzicht staat onderaan in het artikel “Duurzaam Consumeren“.

2 gedachtes over “Sharing is the new buying | 8 tot 15 okt. nationale SharingWeek

    • Haha ja he! Het leukste is om elk jaar je boom anders te versieren! Of juist mooie antieke juweeltjes op de kop te tikken. Als ik meer weet over waar en wanneer er dit jaar zoiets georganiseerd wordt dan laat ik het je weten :)

      Like

Geef een reactie

